Cum s-a organizat finala Cupei la TV8. Culise

Nu avem comentator, nu avem reluări, nu avem cameră mobilă, nu avem satelit, dar cel mai important - nu avem experiență de transmisiune live a unui meci de fotbal. De la asta a început transmisiunea finalei Cupei Moldovei Orange (Milsami - Zimbru 2-0) - prima din istoria TV8. Și sincer, ne-am fi oprit doar la discuție dacă n-ar fi fost ambiția directorului Veaceslav Pîslari. Datorită lui a fost posibil acest lucru.

El a zis: ”Sandu, o facem! Așa cum este...”. Mă cunoaște prea bine. Slava a făcut o mișcare inteligentă, ca la șah, calculându-mi mișcarea mea ulterioară. Iar mișcarea mea era faptul că voi face tot posibilul ca să obțin maxim din ceea ce NU aveam atunci. Mulțumim Oleg Zapșa. Pentru pregătirea tehnică. Pentru că a făcut din bucăți un car improvizat de transmisiuni. Am 20 de ani de televiziune, dar n-am mai văzut așa ceva! 

Cu 3 zile înaintea finalei aveam comentator, aveam reluări, aveam cameră mobilă, aveam semnat pe net (verificat la meciul Zimbru - Petrocub, când am transmis meciul doar pentru noi și semnalul a fost perfect). Tot ce ne-a mai rămas din lista de lipsuri de la început era lipsa experienței (cu excepția autorului, pentru că eu am mai transmis 4 meciuri la Publika, atunci când televiziunea aparținea lui Sorin-Ovidiu Vântu. Însă atunci, de fiecare dată a venit carul din România).

Din toată această listă eu m-am ocupat doar de comentator. Toți cei care comentează meciuri în Moldova sunt angajați la alte televiziuni. Este aproape imposibil să-i aduci. În Moldova sunt cel puțin 3 comentatori pe care i-aș fi adus cu plăcere să comenteze. După ce am discutat cu 2 dintre ei am înțeles că șanse nu-s. Pur și simplu nu sunt lăsați de televiziunile la care sunt angajați. Atunci a apărut varianta pe care am utilizat-o în 2 rânduri, în trecut, cu aducerea comentatorului din România. 

Adi Dobre a povestit pe blogul său cum l-am convins să vină. Dar n-a spus tot. Adi a venit pentru că este prietenul meu. A venit FĂRĂ ca să pună condiții financiare! A acceptat din PRIETENIE! Puțini Oameni sufletiști au mai rămas. Dar ei există. M-am convins de asta! Mersi, Adi, frate!

Eu nu cunosc detaliile contractului dintre FMF și TV8. Nici n-am vrut să le cunosc. Așa dorm mai bine. Dar susținerea pe care am avut-o în organizarea meciului din partea Federației de fotbal a fost totală! Leonid Oleinicenco (director FMF), jos pălăria în fața acestui om! Alina Capațîna (director stadion Zimbru) ne-a asigurat absolut tot ce am cerut la arenă. Până și apă ne-a trimis la terasa noastră improvizată de transmisiuni, pentru că la un moment dat ne sufocam de căldura, iar tensiunea transmisiunii nu ne lăsa să părăsim locul de muncă. Mulțumim!

În ziua meciului am transmis de la stadion 3 ediții speciale. Una la ora 11.00 (30 minute), alta la 16.00 (30 minute) și ultima la 18.00 (10 minute). Apoi am avut live (Igor Grițco) de la stadion în jurnalul cu Angela Gonța de la ora 19. Toate le găsiți pe pagina de facebook tv8.md și pe saitul cu același nume. Mersi colegilor de la știri! Și celor de pe net!

Înafară de asta, în ultimele 3 zile până la meci am avut câte 3 știri despre finală, despre cele 2 finaliste și despre Cupa Moldovei în buletinele de știri. Am chemat lumea la meci. Am anunțat oamenii despre eveniment. Faptul că în tribunele arenei au fost circa 9 mii de spectatori este și meritul echipei TV8. 

Da. Transmisiunea a avut și lacune. Una dintre ele a fost imaginea ștearsă pe alocuri. Internauții au făcut glume că parcă am transmite cu Nokia 3310 ))))))). Bună gluma. Am savurat-o! Motivul a fost calitatea deplorabilă a internetului. Am făcut maxim ca să avem cea mai bună imagine. Dar n-am ținut cont că vor fi 9 mii de oameni într-un spațiu atât de mic și majoritatea cu telefoane cu net. E greșeala noastră și ne-o asumăm. Vom face tot posibilul să o reparăm. Cerem scuze! Au mai fost greșeli de titrare. De asta vorbitorii de limbă rusă ar trebui să învețe limba țării în care trăiesc, ca să nu mai scrie ”taim” în loc de ”repriză”. Dar am intervenit promt la observațiile prietenilor și am corectat greșeala în timp real. Mulțumim celor care ne-au sesizat! Au mai fost și alte mici lacune. Unele nu le pot explica nici eu. Toate aceste greșeli vor fi analizate minuțios, astfel încât, pe viitor să nu se mai repete.


Dar am avut și lucruri făcute excelent: Reluări de pe 3 camere diferite. Cameră mobilă, axată în special pe loja VIP și pe oamenii de fotbal prezenți în tribune. Iurie Cuțu a fost cel care ne-a prezentat tribuna de vizavi așa cum ne-ar fi prezentat-o doar camerele de Champions League. Intervenția imediat după meci, direct de pe gazon, cu eroul finalei, Max Antoniuc a fost exclusiv la noi: gol dedicat pentru fratele său, de ziua lui, care fusese și el pe teren! Foarte frumos și emoționant!
La fel și cameramanul Vlad Coroban. El a stat lângă cei 2 antrenori, la camera secundă. Cu siguranță pot spune că ei ar fi putut face parte lejer din echipa unui car de Champions League. Mulțumesc! Mulțumim și lui Andrei! Știe el care... Și celor 2 cameramani de pe linia de 16 metri: Tudor Bigu și Oleg Cozlov.


Regia. Oleg Gălățeanu. Mergeți cu încredere la el ca să-l întrebați cum se face regia unui meci live. El deja știe. Moldova a avut regizori care au transmis o viață meciuri, dar care nu s-au mai învățat s-o facă ca lumea. Oleg a înțeles din prima! Bravo! Și Vania Moraru. L-am zăpăcit cu reluările. Dar s-a descurcat. În premieră! Toni Calancea, la sunet. La fel și producătorul de la Sport8, colega de facultate Tanța Țurcan. Pentru implicare și dăruirea cu care au muncit. 

Toți acești oameni sunt istoria unei finale transmise live la TV8.

Această postare nu este o explicație a erorilor făcute, cum nu este nici o laudă a unui lucru realizat. Această postare este doar o constatare a unui fapt împlinit, cu detalii care nu s-au văzut ori s-au văzut, dar trebuiau explicate pentru ca, în timp, cei pasionați de fotbal și de jurnalism să știe despre cum s-a organizat prima transmisiune LIVE a unui meci de fotbal important la TV8.



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Taxele de participare în campionatul Moldovei la fotbal și achitarea arbitrajului

7 lucruri înainte de meciul secolului

Victoria istorică a Moldovei asupra Poloniei. Cum am văzut-o din tribune